Categories
Alla inlägg

Har du frusit fast på jobbet?

Det finns så mycket som gör att vi inte trivs med våra arbetsliv. Ett vanligt problem är att vi inte utvecklas på jobbet. Att vi sitter fast i roller som inte längre känns roliga och meningsfulla. Att vi slutat brinna för våra arbetsuppgifter. Och att vi måste anpassa oss för att passa in.

Min känsla är att många är just FASTFRUSNA och därför helt handlingsförlamade.

Istället för att söka sig vidare mot nya utmaningar och jobba aktivt för att byta jobb, sitter man kvar, ofta i många år.

Istället för att få en ny möjlighet att utvecklas, testa sin kapacitet fullt ut och ha riktigt, riktigt kul på jobbet, fortsätter man att gå till en arbetsplats som inte längre känns rätt.

Lön och trygghet, arbetskamrater, rutiner och att man vet vad man har (men inte vad man får), är ofta några argument till att inte byta jobb.

Men vad händer om man sitter kvar i tio år?

Vem blir man då?

Omkörd och bitter?

Eller lika halvnöjd som nu?

Om du känner igen dig i beskrivningen ovan, om du känner dig fastfrusen och har tråkigt på jobbet:

Inse att du har ett val.

Det är du som kan välja att sitta kvar där du är och ha det som du har det nu. Och det är du som kan bestämma  dig för att tina upp och börja se dig om efter något som får elden att brinna inom dig igen.

Categories
Alla inlägg

Konsten att skapa en ny vana

Har du hört att det kan ta upp till 254 dagar att skapa en ny vana? Enligt forskaren Phillipa Lally vid UCL, University College London, behövs det i genomsnitt påminnelser under 66 dagar innan ett beteende blir naturligt och automatiskt.

Ofta har vi hört att det tar 21 dagar att skapa en ny vana. Men enligt Lallys forskning stämmer inte den siffran. Lally menar att de flesta kan skapa enkla vanor (som att dricka ett glas vatten varje dag) på 18 dagar, men att mer utmanande vanor (som att göra 50 situps varje dag) kan ta upp till 254 dagar.

Det viktigaste med undersökningen är att den visar att det kan ta lång tid att skapa en vana.

Nu när du vet att det är vetenskapligt bevisat att det kan ta över 250 dagar att skapa en ny vana, gäller det alltså att du inte att ger upp efter 20 dagar. Du måste kanske tvinga dig själv att göra det du har bestämt dig för i flera månader, innan det plötsligt blir en rutin som du inte tänker på.

Så omfamna den långa, långsamma resan mot din förändring. Hur lång tid den än må ta.

Categories
Alla inlägg

Tips till dig som vill använda din tid på ett bättre sätt

Klockan på väggen tickar. Timmarna rinner i väg allt för snabbt. Det känns som att du jobbar hela tiden,  men du får ändå inget gjort. Känner du igen dig? Då kan det vara bra att stanna upp och utvärdera vad du egentligen lägger din tid på.

5 steg till att få bättre kontroll över din tid

För dig som vill få bättre koll på din tid och dina prioriteringar, kommer här en övningen som består av 5 steg.

1. Skriv en tidslogg i en vecka

Börja med att logga din tid i en vecka. Skriv ner allt du gör under en vecka i ett enkelt skrivblock. Och då menar jag allt. Logga alla tid som du äter, duschar, sover, tränar, jobbar, plockar leksaker, facebookar, umgås, tittar på TV, shoppar, tvättar, städar, läser, lagar mat etc. Det kan verka lite löjligt och jobbigt att göra detta i en hel vecka, men det är ett väldigt bra sätt att få en tydlig bild över vad du verkligen gör med din tid.

2. Gör en tids-sammanställning

Boka in ett möte med dig själv när veckan är slut. Se till att du du inte kommer bli störd och låt mötet ta  tid. Du behöver ha med dig din tidslogg, en penna och ett blankt papper till mötet.

När det är dags för mötet, gör så här:

  • Börja med att plocka fram din tidslogg.
  • Vik ditt blanka papper på mitten, så att du får 2 kolumner.
  • Skriv rubriken “Min tid idag” i kolumen till vänster. Skriv sedan in alla aktiviteter som du enligt tidsloggen har ägnat dig åt under veckan (äta, träna, städa, jobba, hämta barn, Instagram etc) under denna kolumn. Skriv även upp antal timmar som du ägnat åt respektive aktivitet.

3. Analysera ditt resultat

Ta nu en stund och reflektera över hur det känns när du tittar på din tidslogg.

  • Innan du går in för mycket i detalj; fundera på hur det känns generellt. Vad får du för spontana känslor när du tittar på listan?
  • Titta sedan mer i detalj på alla delar av ditt liv.
  • Hur mycket tid går åt till städning, matlagning och tvätt?
  • Finns det tillräckligt med tid för umgänge med familj och vänner?
  • Lägger du rimligt mycket tid på jobbet? Arbetar du för mycket? Eller jobbar du för lite, med tanke på vad du vill uppnå i din karriär?
  • Har du tid för dina intressen?
  • Och den där TV:n: hur mycket tid lägger du framför den egentligen?
  • Finns det något område som du lägger alldeles för mycket tid på?
  • Finns det  det något område som du lägger för lite tid på?

4. Gör en ny tidsprioritering

Ta fram pappret igen och svara på följande  i den högra kolumnen:

  1. Vad skulle du vilja lägga din tid på egentligen? Vad skulle ge dig mer glädje, lust, kickar och inspiration?

2.  Med tanke på vilka mål du har i livet, vad behöver behöver du lägga mer tid på?

5. Gör en ny tidsplanering i din kalender

Nu är du medveten om vad du faktiskt gör med din tid. Du har loggat dig själv och har allt svart på vitt. Du vet hur du har det i dag och du vet att du skulle vilja att det blev på annat sätt i framtiden.

För att du verkligen ska kunna genomföra din förändring, behöver du även gå igenom den sista punkten i övningen. Nämligen den som handlar om att ta fram kalendern och planera din tid på ett nytt sätt!

  • Ta en titt i  den högra kolumnen i din tidsutvärdering. Välj ut 1 sak i listan som du verkligen skulle vilja göra/lägga tid på. (Obs! Börja inte med för många saker på en gång. Bättre att fokusera på EN sak som verkligen blir av, istället för 10 som du aldrig kommer i mål med).
  • Planera in 1- 3 timmar  i veckan för den aktiviteten under det kommande halvåret i din kalender.
  • Vill du börja träna? Lägg in 3 pass i veckan i kalendern. Vill du börja måla? Blocka en kväll varje vecka åt att gå en kurs. Ska du äntligen ta det där körkortet? Bestäm dig för att ta 2 lektioner i veckan och boka in dem i kalendern, så att inget annat kan komma emellan.
  • Har du ingen plats i kalendern? Utvärdera det du redan bokat in och se om du kan ta bort något.
  • Det kan verka (för) enkelt. Men jag lovar – det fungerar. Det som blir planerat blir gjort!

Boka in ett möte med dig själv och utvärdera vad du gör och vad du vill göra med din tid. Vad vill du hinna uppleva? Vilka möten vill du vara med om? Hur vill du känna dig?

Categories
Alla inlägg

Lättnaden med att släppa taget

Att sluta älta. 

Bestämma sig för att gå vidare. 

Stänga dörren, kasta nyckeln och fortsätta att leva sitt liv. 

Ibland är det bara det vi behöver för att komma vidare.

Categories
Copywriting

Har du svårt att jobba i öppet landskap?

Då är du inte ensam. Enligt Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life, är det bara 7 % som föredrar att sitta i ett öppet kontorslandskap.

En majoritet av svenskarna (52 %) uppger att de vill ha ett eget rum på kontoret. Näst vanligast (16 %) är att man vill arbeta i ett större rum på kontoret med två till sex arbetsplatser. Det tredje mest populära alternativet (12%) är att jobba från ett hemmakontor.

Eget rum är drömmen

Trots den starka trenden att företag mer effektivt utnyttjar sina kontorsytor och att egna rum blir mer och mer sällsynta, visar Manpowers undersökning att förmånen att ha ett eget rum på kontoret är mycket uppskattad. Mer än hälften av de som kan utföra i varje fall delar av arbetet hemifrån anger detta som sitt förstahandsval av arbetsplats.

Skärmavbild 2015-10-21 kl. 10.52.40

Hemifrån är näst bäst

Svenskarnas näst mest populära val – efter eget kontor – är att jobba hemifrån; en av åtta uppger hemmajobb som den optimala lösningen för dem, och nästan en av fyra anger hemmakontoret som deras andrahandsval för den optimala arbetsplatsen.

Skärmavbild 2015-10-21 kl. 11.00.37

Själv har jag provat många olika alternativ ; jag har haft eget rum på ett stort kontor, jobbat i ett mindre kontorsrum med plats för bara 4 personer,  jag har jobbat på caféer, i lounger på hotell, på biblioteket, på tåget och hemifrån. Men mest av allt har jag jobbat i stora öppna landskap.

Det finns förstås föredelar med allt, men numera vet jag att jag tillhör de 12% som helst jobbar  hemifrån. Och jag vet hur positivt  det påverkar mig när jag får göra det. Hur mycket bättre jag mår när jag får lägga upp min dag precis som jag vill och hur mycket mer jag får gjort när jag kan fokusera på det jag behöver göra, utan att bli störd.

Ibland får jag frågan om det inte är ensamt att sitta själv, men jag tycker absolut inte det. Så fort jag vill eller behöver har jag chans att arbeta tillsammans med andra. Den stora skillnaden är bara att nu får jag välja när jag gör det.

Hur är det för dig? Hur påverkas du av din arbetsmiljö och vilken form passar dig bäst? Landskap, eget rum eller jobba hemifrån? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

 

Categories
Alla inlägg

Prioriterar du rätt saker?

Enligt den berömda 80/20-regeln,  får vi 80 % av vårt resultat från 20 % av vårt jobb. Så här kommer nu en liten tankeövning som du kan fundera över i helgen:

  • Vad har du fokus på i ditt liv?
  • Lägger du tid på rätt saker?
  • Hur kan du förändra dina prioriteringar i rätt riktning?
  • Vad behöver du börja säga nej till, för att få mer tid till att kunna fokusera på det du vill göra?

 

Categories
Alla inlägg

5 tips till dig som vill komma i mål med dina mål

Förra veckan skrev jag om att hösten borde bli vårt nya nyår. Vad jag menade med det är att många av oss har massor av kraft och energi att göra en nystart i livet efter sommaren. Vi har helt enkelt de allra bästa förutsättningar att få våra drömmar att slå in just nu.

Ett vanligt problem med nyårslöften är ju dock att vi ofta lägger ner dem efter några veckor.  För dig som vill komma i mål med dina mål, kommer därför här 5 tips:

1. Bryt ner ditt stora mål till ett 90-dagars mål. Det är ofta svårt att se för långt in i framtiden. Ett bra trick är därför att bryta ner ditt stora mål i ett 90-dagars mål, istället för att tänka att du ska uppnå något inom ett år. Formulera vad du ska uppnå inom 3 månader och gör en plan för hur du ska lägga upp den tiden.

2. Jobba på ditt mål varje dag. Sätt av tid i kalendern och lova dig själv att jobba med ditt mål en liten stund varje dag.

3. Gå upp en timme tidigare. Ställ klockan en timme tidigare än vanligt och jobba med ditt mål det första du gör på morgonen. Tassa upp i ottan och gör ditt träningsprogram, fila på din affärsidé, blogga eller skriv boken när alla andra sover.

4. Berätta för någon annan om ditt mål. En förutsättning för att inte ge upp är ofta att ha någon som du är “ansvarig” inför. Om ingen annan än du själv vet vad du har lovat dig själv, är det lättare att hoppa över dina uppgifter. Du behöver absolut inte berätta om ditt mål på Facebook, men det kan ofta underlätta att ha minst en person i din närhet som allierad. Det kan vara en vän, partner, coach eller arbetskamrat. Huvudsaken är att det är en positiv person som du litar på och som tror på dig.

5. Stäm av ditt mål. Avsätt lite tid varje vecka för att stämma av din utveckling. Går du framåt? Gör du det du ska varje dag? Om inte – vad kan du ändra på för att komma tillbaka till planen?

Lycka till med ditt mål!

2

Categories
Copywriting

Konsten att brinna lagom mycket

Jag minns exakt första gången jag kom i kontakt med begreppet utbränd.

Det var precis i slutet av 1990-talet och jag hade jobbat som copywriter på en reklambyrå i Göteborg i några år. Jag var runt 25 år,  jobbade mycket men hade ingen familj att ta hänsyn till. Vi reste mycket med jobbet och det var mycket fester och roliga saker som hände. Förutom en rad misslyckade kärlekshistorier, så lekte livet ganska mycket för mig just då. Att ha låg energi , att inte orka med sitt liv, sin hälsa och sitt jobb var inget som jag ens hade reflekterat över fram tills dess.

Så en dag fick jag ett nytt uppdrag på jobbet.

Jag skulle skriva artiklar för en sajt som vi just hade lanserat. Sajten hette Stressforum och var ett ideellt uppdrag som vi tog oss an för att stötta folk som hade problem med just stress.

Min första intervju skulle vara med en kvinna som hade varit utbränd i två år. Jag hade inte hört begreppet förut och visste inte vad det betydde, men min projektledare förklarade att jag skulle träffa en kvinna som i princip hade legat i sängen och inte kunnat gå upp på två år. Hon var väldigt, väldigt trött och sjukskriven för att hon inte klarade att arbeta.

Det är över 15 år sedan jag gjorde det där jobbet och sajten jag skrev för finns tyvärr inte kvar längre, men jag minns fortfarande mötet med den där kvinnan. Jag vet inte riktigt vem jag hade föreställt mig att träffa, men att hon skulle vara så framgångsrik hade jag inte riktigt kunna ana.

Kvinnan jag intervjuade var i 35-årsåldern. Hon bodde i en stor våning mitt i city, hade familj och två små barn, stor släkt och många vänner. Och hon var advokat. En mycket framstående sådan.

Här stod hon alltså framför mig. Kvinnan som inte hade kunnat gå upp ur sängen på två år. Som legat i sin säng och gråtit i månader i sträck.  Som inte orkat ge sin tvååring en smörgås eller ta honom till dagis 200 meter från huset.

Kvinnan vars liv kraschat totalt för att hon velat så mycket, gjort så mycket, kunnat så mycket och arbetat så mycket. Kvinnan som ville varna andra att inte begå samma misstag som hon själv.

Hon berättade att det inte bara var jobbet och hennes strävan att bli stadens första kvinnliga domare som hade knäckt henne. Utan att det var en kombination av att pressa sig för mycket på livets alla områden.

För henne hade det alltid varit självklart att hon skulle prestera lika mycket överallt. Att hon skulle vara lika perfekt privat som på jobbet. Och om hon var trött och inte orkade jobba, så jobbade hon alltid på ändå. Att lyssna på sin kropp och att ta det lugnt fanns inte på kartan.

Jag glömmer aldrig mötet med denna kvinna. Hur hon la sin smala hand ovanpå min, såg mig rakt i ögonen och med en lätt darrning på rösten sa:

– Gör aldrig som jag. Gå aldrig på din reserv. Det gjorde jag i många, många år.

Kvinnan förklarade att hon länge känt att något inte stod rätt till i hennes liv. Hon visste att hon jobbade för mycket. Hon visste att hon var stressad och inte mådde bra. Hon visste att hon inte sov och att hon kände sig trött jämt.

– En dag gick det bara inte längre. Men då hade jag jobbat på för länge och kört slut på mig själv. Jag hade gått på min reserv i flera, flera år. Utan att någonsin tanka ny energi. Jag brann för mycket helt enkelt och nu vet jag inte om jag någonsin kommer att få tillbaka ett normalt liv.

Sedan min intervju har utbränd blivit ett begrepp som alla känner till.

På nästan varenda arbetsplats jag varit på de senaste decenniet har folk bränt ut sig. Jag har sett allt för många bryta ihop av en kombination av stress, hög arbetsbelastning, otydligt ledarskap och inre krav.

Det finns så oerhört mycket att skriva om det här ämnet. Så många kloka råd att ge. Och så många anledningar att inte lyssna och fortsätta leva sitt stressiga liv. Så jag väljer att avsluta med att upprepa klokheten som den kvinnliga advokaten gav till mig och som fick mig att omvärdera ganska mycket av det liv jag levde:

– Gå aldrig, aldrig på din reserv. Kör du på för länge med tom tank, kan det bli väldigt svårt att få igång maskinen igen.

photo-1429280064633-adb9d2bea577

Hur har du det i ditt liv? Lever du på gränsen av vad du klarar av? Går du på “reserv-energi”? Eller har du energi över till att må bra? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet, vi är många som behöver stanna upp och lyssna in på det här ämnet…

Categories
Copywriting

Så många svenskar har ett drömjobb

Enligt Sveriges största arbetslivsundersökning, Manpower Work Life, anser nästan en av tio (9 %) svenskar att deras nuvarande jobb är deras drömjobb. Andelen är särskilt hög bland egenföretagare, där hela en av fyra anser att deras jobb är ett drömjobb.

Utöver det tycker drygt hälften (45 %) att deras jobb är ganska nära drömjobbet, medan 46 % av paneldeltagarna upplever sig som långt ifrån sitt drömjobb.

Drömjobbet verkar alltså finnas ganska nära till hands för många – även om en av fem anser att deras nuvarande jobb är väldigt långt ifrån drömjobbet.

Skärmavbild 2015-09-29 kl. 09.48.29

Hur är det med dig? Har du ett drömjobb, nästan ett drömjobb eller ligger ditt nuvarande jobb långt ifrån ditt drömjobb? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet, jag är väldigt nyfiken på att höra hur du har det!

Källa: Drömjobb är en återkommande Worklife-undersökning som ManpowerGroup har genomfört sedan 2008. Rapporten visar vad svenska folket har för preferenser vad gäller favoritjobb. Undersökningen genomförs i samarbete med Kairos Future.