Categories
Content marketing Marknadsföring

Därför har det aldrig varit viktigare att satsa på din hemsida än nu

Därför är det viktigare än någonsin att satsa på din hemsida nu

Under 2017 var sökmotorer återigen den viktigaste trafikkällan för hemsidor efter att ha legat på andra plats efter sociala medier under fem års tid. Det visar en undersökning som Shareaholic gjort.

Det visar att det inte räcker att enbart synas i sociala medier som företagare. Du behöver också arbeta med innehållet på din hemsida för att synas bättre i sökmotorer. Sociala medier kommer att fortsätta vara en viktig kanal att synas och finnas på men bör helst användas som komplement för att driva trafik till din hemsida och kommunicera med dina följare och kunder.

Har du ingen hemsida till företaget idag är detta ännu en anledning att skaffa en. Förlitar du dig enbart på sociala medier som t ex Facebook för ditt företags onlinenärvaro riskerar du att förlora både innehåll och kontakter om de ändrar sina användarvillkor, algoritmer eller av någon anledning stänger ditt konto. I slutändan är det ju faktiskt Facebook som äger plattformen och allt dess innehåll.

Fördelar med att satsa på Google snarare än Facebook

  • Google är mer förutsägbart än Facebook

Trots att Google ändrar sina algoritmer ofta så är de alltid noga med att informera om det i god tid. Värre är det med Facebook som ändrar utan förvarning och får företag att tappa mycket trafik på kort tid.

Google strävar dessutom alltid efter att förse sina användare med innehåll av hög kvalitet. Producerar du relevant innehåll med rätt sökord, titel och fungerande länkar till din hemsida så kan du nästan räkna med att du kommer att synas bland sökresultaten.

  • Hemsidans innehåll lever längre än inlägg i sociala medier

Det du publicerar på Facebook är en färskvara som lätt försvinner i massan av inlägg som dagligen publiceras. På företagets hemsida lagras istället innehållet under en längre tid och kan hittas och användas om och om igen tills dess att det är inaktuellt eller raderas från sidan. Det ger dig möjlighet att täcka flera relevanta sökord och fraser under en längre tid, vilket ökar chansen för att du syns väl på Google.

  • Fler söker information om företag på Google än Facebook

Hela 97% av svenskarna använder Google för att söka information om företag och deras tjänster, enligt vår rapport Svenska företag på webben 2017. Endast 11% använder sina eller andras sociala medier för samma ändamål. Det betyder att chansen för att få fler kunder via webben är större om ditt företag syns väl på Google än om det är aktivt på Facebook.

 

Det här behöver du som företagare göra

1. Skapa en mobilanpassad hemsida till företaget (om du inte redan har en)

Ditt företags hemsida är en enormt viktig del i din digitala marknadsföring. Den är “navet” dit du styr nuvarande och blivande kunder via sociala medier, annonsering, nätverksträffar, med mera för att förse dem med mer information som t ex kontaktuppgifter.

Sedan 2015 premieras mobilanpassade hemsidor bland Googles mobila sökresultat. Det i kombination med att mobilsurfandet ökar gör det näst intill obligatoriskt för dig som företagare att ha en mobilanpassad hemsida. Ta del av våra tips för att mobilanpassa din hemsida »

Testa hur mobilanpassad din hemsida är idag med Googles Mobile-Friendy Test »

2. Ta fram relevant innehåll till hemsidan

Skapa innehåll till din hemsida som är unikt, intressant och engagerande för din målgrupp. Tänk på att olika personer med olika behov söker efter olika saker på nätet. Vad de har gemensamt är att alla vill hitta relevant information om det de letar efter, snabbt och smidigt. Innehåller hemsidan det som efterfrågas i sökningen ökar chansen för bättre ranking samtidigt som besökaren blir nöjd och mer benägen att tipsa andra om ditt företag.

3. Jobba aktivt med sökmotoroptimering (SEO)

Försök att inkludera sökord och fraser som är relevanta för ditt företag i texten på din hemsida (särskilt sidtiteln, metabeskrivningar och rubriker). Det får den att rankas högre och gör den lättare att hitta i sökresultaten på t ex Google.

Categories
Alla inlägg Content marketing

Så undviker du content burnout – låna mina bästa knep

Building and running your own business is exciting, fun and fascinating. But sometimes it is just overwhelming. It gets to be too much, because there’s so much advice out there, so much to consume and so many must-have products/services that will “enhance your experience”. It’s so hard to know who to listen to and what advice to take, so today I’m sharing my top tips for avoiding any overwhelm to bring back what building and running your own business is supposed to be about – the passion, whatever that is to you and the value, whatever that is to your audience.

WORK WITH SOMEONE/A MASTERMIND GROUP

Whether you find your business BFF, a small community like a Facebook group or Twitter chat, or you work with a coach/assistant, these people will help you get clarity and stay focused. With so many strategies you supposedly must put in place to be a “successful” entrepreneur, no wonder you often find yourself lost. So turning to a small group of people or as a 1:1 to get another perspective can be a real game changer for avoiding overwhelm. Even if you just jump on a video call or post a comment asking a question for some help, letting others know what you’re working on / want to achieve will encourage you to keep going. It’s so easy to stay in a bubble as an entrepreneur, stressing ourselves out as we consume more and more content, but building relationships with others in our industry will help us to see more clearly and work more effectively towards our goals, whether they’re personal or business related.

USE SAVE IT FOR LATER FEATURES

Two things I love – auditing and categorizing. I’m totally into having a good organization system, and free tools like Pocket, Pinterest’s secret boards, Evernote’s tags and Twitter’s lists make managing content so much easier. If you’re beginning to feel overwhelmed, then embracing Save It For Later features will make the world of difference. Perhaps you’re interested in reading a post, watching a webinar or trying out a recipe/DIY/craft but it’s not quite the right time, so just add it to one of these tools for another time. Or, maybe something stands out to you in a list and you want to make sure you revisit it. Make it a monthly or quarterly task on your list though to go through all of these and delete them all. If you’ve not found time to read it/watch it/try it, chances are you’d probably forgotten all about it and aren’t that bothered after all. This brings us on to…

GET SPECIFIC AND PURPOSEFUL

Whether you’re creating or curating, always have it clear in your mind what you’re looking for. Mindless scrolling through feeds only increases our overwhelm, so focus on a specific topic or idea. If you do come across something interesting, use one of your SIFL features, but don’t click through or you’ll totally lose your train of thought and end up way off topic. Being purposeful at all times will get you miles ahead as an entrepreneur – it will enable you to create awesome content exactly for your ideal audience, it will help you with your self development and it will prevent any sort of creative’s block.

LOOK FOR CONTENT VARIATION

It’s easy to fall in love with a brand and want to connect with them on every platform, but this could be one of the main reasons you feel overwhelmed when you go to scroll through your feeds. So whether you’re about to follow someone, or you’re going through who you’re following, ask yourself this, “is the person posting the same content on every platform, and if so which is my favourite platform to follow them on?”. If they only ever share blog post photos on Instagram, then as nice as they are, perhaps you don’t need to be following them – you already get to see the photos when you read the posts. If they share the same curated content on Pinterest, Twitter and Facebook then you’re seeing that piece of content 2x more than you need to… especially if the headline/copy didn’t make you want to instantly click or save it for later the first time you saw it. Always be looking for that something different with everyone you follow. Perhaps you enjoy the curated content they share on Pinterest and their personal insights on Instagram Stories, or you like to read about their skills on LinkedIn and ask them questions on Facebook. No blogger would ever expect you to follow them on every platform, and you’re just adding to the noise on your feeds by doing so.

FIND WHAT YOU ENJOY MOST

With way too much subconscious pressure being put on entrepreneurs to be hitting high income goals and increasing their visibility, I speak to so many people who just feel like they don’t get to be themselves anymore and have lost the enjoyment. Never, ever feel like you have to follow any trends or that anyone is forcing you to go live/build an email list. Do whatever it takes to bring back or keep your passion for the business you started exactly for that reason. If you love creating products for people, then there’s nothing wrong with making a little cash from it, but if you just love writing about your day-to-day adventures, I promise you don’t have to do anything else. But if you’re feeling overwhelmed, don’t make yourself read/watch anything about a direction you don’t wish to head in (even if it is from your favourite blogger/influencer – you honestly don’t have to read everything)!

CHANGE YOUR METHODS

If you’re all about digital, why not switch it up to good old-fashioned pen + paper? If you usually write everything down, why not try a tool that will make your processes so much simpler? Refreshing your methods can make things more fun and interesting, taking away any overwhelm.

DO THE OPPOSITE

If you’re feeling under pressure to do the same as everyone else, then stop, think and do the opposite. If you think you’re feeling overwhelmed, imagine the person who sees your opt-in of the same thing everyone else has already shared. They’re going to feel more overwhelmed and probably more under pressure to create something similar for their own business. But that’s no good, it’s not unique and it’s not exciting. Whatever doing the opposite means to you, you’re more likely to stand out, stop adding noise to the crowd and release the pressure on yourself.

Avoiding overwhelm is about two things –

– Bringing back the enjoyment into what you’re doing

– Creating systems and organization that works for you

Once you’ve found these, you’ve just got to remember to re-evaluate them every time things get a little too much. As entrepreneurs, we need to remember why we started and embrace the way we’re headed, but without compromising our own beliefs and goals along the way. We don’t have to follow anybody else to get to where we want to, we have our own learning journeys ahead of us.

Categories
Alla inlägg Copywriting

Skriv en effektiv säljsida – utan att anlita en copywriter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque condimentum, diam vitae fermentum ullamcorper, lectus mi tincidunt justo, vel feugiat metus lacus vulputate purus. Praesent nec dui maximus, dignissim metus ac, efficitur turpis. Duis sit amet nibh urna. Nunc molestie, magna eu maximus elementum, eros nisl dapibus nisl, vitae ultricies elit erat sit amet lectus. Integer quis magna efficitur, aliquet enim eu, pulvinar purus. In vel maximus neque. Duis sollicitudin ante sit amet orci aliquam cursus. Cras sit amet justo a lectus auctor facilisis in eu velit. Sed ut tellus et turpis venenatis auctor sed at dui. Sed eget tempus ligula, nec porta dui. Nullam ut egestas nunc. Sed condimentum mi sit amet libero porta suscipit. Phasellus sit amet leo tincidunt, gravida mi ut, dictum ipsum. Nullam facilisis arcu vel urna sagittis aliquam. Fusce ultrices enim purus, ac blandit eros maximus commodo.

Curabitur eget arcu non felis malesuada tincidunt vel vel nisi. Cras iaculis libero vel quam dapibus, eu pharetra ex auctor. Proin efficitur interdum nisi, non euismod sapien tincidunt vel. Vivamus facilisis eu metus sit amet bibendum. Aenean sollicitudin justo quis sem hendrerit, sit amet vehicula ex feugiat. Maecenas augue purus, dignissim non dictum sit amet, fringilla eu purus. Praesent viverra blandit sapien, id molestie odio convallis at. Suspendisse dictum malesuada enim.

Maecenas et molestie erat. Donec pellentesque odio at leo vestibulum ornare. Aliquam vel metus tempus lorem pharetra condimentum at vehicula est. Praesent posuere scelerisque elit. Fusce interdum finibus vulputate. Quisque quis neque finibus, ultrices metus ac, imperdiet erat. Vestibulum eu lacinia neque. Sed a nulla ac sem imperdiet vestibulum. Nunc cursus fermentum dapibus. Etiam vel dui vestibulum, consectetur lacus et, lacinia nisl. Aenean et justo tellus.

Maecenas eu posuere elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In porta iaculis ipsum a lobortis. Nunc ex elit, vulputate sit amet tellus in, accumsan volutpat urna. Cras at eleifend orci. Donec lacinia blandit dui, non molestie diam interdum sit amet. Suspendisse ac fringilla orci. Proin facilisis massa vestibulum maximus ultricies. Suspendisse potenti. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Quisque accumsan felis in arcu convallis posuere. Nulla condimentum iaculis nisl vel tristique. Nullam nec varius nisi.

Ut vel elementum dui, sed tristique felis. Nulla malesuada venenatis aliquam. Nunc consectetur aliquam nulla, at dignissim leo. Donec tincidunt porta enim, vitae fringilla nulla tristique aliquam. Curabitur vel velit non mauris pellentesque lacinia. In quis risus non elit feugiat ultricies eu ac mi. Integer purus leo, dapibus sed quam nec, vehicula volutpat elit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque condimentum, diam vitae fermentum ullamcorper, lectus mi tincidunt justo, vel feugiat metus lacus vulputate purus. Praesent nec dui maximus, dignissim metus ac, efficitur turpis. Duis sit amet nibh urna. Nunc molestie, magna eu maximus elementum, eros nisl dapibus nisl, vitae ultricies elit erat sit amet lectus. Integer quis magna efficitur, aliquet enim eu, pulvinar purus. In vel maximus neque. Duis sollicitudin ante sit amet orci aliquam cursus. Cras sit amet justo a lectus auctor facilisis in eu velit. Sed ut tellus et turpis venenatis auctor sed at dui. Sed eget tempus ligula, nec porta dui. Nullam ut egestas nunc. Sed condimentum mi sit amet libero porta suscipit. Phasellus sit amet leo tincidunt, gravida mi ut, dictum ipsum. Nullam facilisis arcu vel urna sagittis aliquam. Fusce ultrices enim purus, ac blandit eros maximus commodo.

Curabitur eget arcu non felis malesuada tincidunt vel vel nisi. Cras iaculis libero vel quam dapibus, eu pharetra ex auctor. Proin efficitur interdum nisi, non euismod sapien tincidunt vel. Vivamus facilisis eu metus sit amet bibendum. Aenean sollicitudin justo quis sem hendrerit, sit amet vehicula ex feugiat. Maecenas augue purus, dignissim non dictum sit amet, fringilla eu purus. Praesent viverra blandit sapien, id molestie odio convallis at. Suspendisse dictum malesuada enim.

Maecenas et molestie erat. Donec pellentesque odio at leo vestibulum ornare. Aliquam vel metus tempus lorem pharetra condimentum at vehicula est. Praesent posuere scelerisque elit. Fusce interdum finibus vulputate. Quisque quis neque finibus, ultrices metus ac, imperdiet erat. Vestibulum eu lacinia neque. Sed a nulla ac sem imperdiet vestibulum. Nunc cursus fermentum dapibus. Etiam vel dui vestibulum, consectetur lacus et, lacinia nisl. Aenean et justo tellus.

Maecenas eu posuere elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In porta iaculis ipsum a lobortis. Nunc ex elit, vulputate sit amet tellus in, accumsan volutpat urna. Cras at eleifend orci. Donec lacinia blandit dui, non molestie diam interdum sit amet. Suspendisse ac fringilla orci. Proin facilisis massa vestibulum maximus ultricies. Suspendisse potenti. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Quisque accumsan felis in arcu convallis posuere. Nulla condimentum iaculis nisl vel tristique. Nullam nec varius nisi.

Ut vel elementum dui, sed tristique felis. Nulla malesuada venenatis aliquam. Nunc consectetur aliquam nulla, at dignissim leo. Donec tincidunt porta enim, vitae fringilla nulla tristique aliquam. Curabitur vel velit non mauris pellentesque lacinia. In quis risus non elit feugiat ultricies eu ac mi. Integer purus leo, dapibus sed quam nec, vehicula volutpat elit.

Categories
Alla inlägg

Hur väljer man ett wordpress-tema till sin blogg eller hemsida?

De vanligaste misstaget tror jag är att man helt enkelt lägger för mycket tid på att välja. Ja g själv har lagt absurt mycket tid på att ladda upp olika teman till mitt hemsidaotell. Testat, tweka, provat och velat, velat,velat.

Det finns hundratusentals teman att välja på. Många är gratis och helt ok.

Identifiera dina must-haves

Bra jämförelse med när jag och min man letade lägenheter, vi höll på i ett år. Tills vi satte oss ner och gjorde en lista på “must haves”. Vi kom fram till att vi ville ha minst 3 rum, högt upp i huset, nära vattnet och helst nära våra jobb. Done! Nästa söndag när det var dags för visning så hade vi plötsligt bara 3 lägenheter att titta på, alla andra föll bort från listan då de inte kunde leva upp till våra must-haves.

Gör ett moodboard

Titta runt på sajter du gillar. fundera på varför

Se till att temat matchar din varumärkesprofil

Se till att du följer din grafiska profil om du har någon. Ett neutralt tema med vit bas kan ofta anpassas. Gratisteman har ofta bara ett enda typsnitt att välja mellan så har du ett bestämt typsnitt kan det vara bra

Gör ett val  – och gör klart!

Bestäm dig. Pulicera. det viktigaste är att du får ut din hemsida. Lägg det mesta av din tid Märker du sedan att temat inte lever upp till dina förväntningar, att det är för långsamt, har begränsade möjligheter mm så kan du alltid installera ett nytt tema när som helst. Annars är det väldigt lätt att du jobbar

 

 

Categories
Alla inlägg

Hello new year!

Efter en ganska så hektisk december, en alternativ julafton på Kanarieöarna, en magisk sjuårig födelsedag, rinnande små näsor och VAB, ser jag fram emot att få komma tillbaka till skrivbordet och köra igång det nya året nästa vecka. Längtar efter att få skriva, skapa och tänka igen. 😉 Önskar dig en fin helg i snön!

Bild från Amy Tangerine 

 

Categories
Alla inlägg

Gott nytt 2016!

Hej och välkommen till ett helt nytt år. Det är den första januari 2016 i dag. Och du har precis fått 365 nya dagar som du kan göra det du vill med. Jo, jag lovar. Du kan göra det du vill med ditt liv. Du kan inte göra allt, för det räcker tyvärr inte tiden till för. Men du kan göra mycket mer av det du vill. Och med hjälp av ett klart fokus, hårda prioriteringar, mycket mod och ordet “nej” kan du börja leva på det sättet redan nu.

Min plan för året som kommer är att fortsätta inspirera, peppa och coacha dig som vill leva autentiskt och göra det allra bästa med ditt liv. Med hjälp av min personliga coaching, med min blogg och med min (trumvirvel!) nya webbkurs som kommer att lanseras lite längre fram i vår hoppas jag att nå ännu fler som vill utvecklas och skapa ett ännu härligare liv.

Jag känner mig väldigt glad och förväntansfull inför det nya året och är nyfiken på vad som ska hända. Hoppas att du gör det också och att vi kommer att ses på något sätt under 2016. Antingen här på bloggen, i min webbkurs eller i verkliga livet!

Önskar dig en riktigt fin start på året och tveka inte att kontakta mig. Jag blir alltid glad att höra från dig!

HAPPY NEW YEAR!!!

Categories
Alla inlägg

Mina nycklar till lyckade nyårslöften

Snart ringer vi in det nya året. Hela  2016 ligger framför oss, än så länge som en ren canavas. Framför dig har du 365 nya dagar som du kan fylla med vad du vill.

Kanske funderar du just nu på dina nyårslöften för det nya året. Och kanske känner du också en liten oro för att du kommer att slänga hälften av löftena, om inte alla, i soptunnan innan januari är slut?!

För dig min vän, har jag satt samman mina bästa tips på vad du kan göra för att få dina nyårslöften att slå in. Se det som 4 små smarta nycklar, färdiga att sätta på nyckelknippan inför nästa år.

Mina 4 bästa nyckeltips

Nyckel 1:  Personligen känner jag att den första och största nyckeln till lyckade nyårslöften är att begränsa antalet löften. Att göra listan jättekort och satsa all energi och tid på att komma i mål. Istället för att sätta 20 ambitiösa mål och fundera på ALLT som man skulle kunna göra under ett helt år, fokusera på ett, två eller kanske max tre mål som du kan uppnå de kommande 90 dagarna.

Nyckel 2: Nästa nyckel är att formulera ett tydligt mål för det du vill . Använd alla sinnen och försök se hela bilden framför dig. En riktigt bra målbild ska vara så tydlig att du nästan kan ta på den. Du ska kunna se bilden framför dig och känna vad du vill uppnå.

Nyckel 3: Tredje nyckeln är att göra målet realistiskt. Många av oss går ut för hårt när vi sätter våra nyårslöften. Vi lovar oss själv att vi ska träna 5 dagar i veckan, och lägger ner hela projektet efter 14 dagar, eftersom vi inte har tid att träna så många gånger. Ofta upplever jag att det är bättre att sätta ribban lite lägre och kanske snarare ta i för lite i början. Om du t ex  lovar att du ska träna 1 dag i veckan, gör du det mycket lättare för dig att inte ge upp. Och när du väl kommit igång med träningen, känner du dig ofta naturligt motiverad att öka antalet träningstillfällen. Tricket är bara att inte gå ut så hårt i början att du ger upp innan du startat. Så – vad är det minsta du kan göra, för att komma igång?!

Nyckel 4: Fjärde nyckeln är att avsätta tid för uppgiften och planera in den i din kalender. Det som planeras blir gjort. Allt annat är bara tankar, idéer och drömmar i ditt huvud. Gör en realistisk tidsplan med ett start och ett slutdatum.

För mig funkar det väldigt bra att jobba med en 90-dagars plan. Att försöka planera in ett halvår eller ett år är för oöverskådligt för mig. Om mitt mål är för stort för att kunna hinnas med på 90 dagar, bryter jag ned det till delmål, som alltså kan hanteras under en 90-dagars period.

Stort lycka till nu med ditt/dina löften! Låt oss se till att 2016 blir det bästa året hittills, eller hur?!

 

 

 

Categories
Alla inlägg

5 gratiskurser som hjälper dig att hantera julstressen

Nu börjar det verkligen dra ihop sig ordentligt till jul. Hur känns det? Bara mysigt och härligt? Eller stressigt och jobbigt med alltid som ska fixas och hinnas med? För dig som drabbats av julstress kommer här tips på 5 lugnande e-mail kurser från min favorit Daily Bits. Kurserna är uppdelade i små, hanterbara bitar och du får en del av kursen i din mailbox varje dag. Helt gratis!

Få det gjort En kurs som lär dig prioritera, hantera uppskjutande och se till att stänga alla viktiga jobbsysslor innan doppardan.

Säg nej med gott samvete Julen är en tid då det är lätt att säga ja till för mycket. I den här kursen lär du dig att prioritera och utan ånger tacka ja eller nej.

Självmedkänsla Det är lätt att ställa för höga krav på sig själv och känna att allt ska vara perfekt, speciellt i juletider. Den här kursen lär dig att sänka kraven och vara lite snällare mot dig själv. Kanske årets julklapp till dig själv?!

Stresshantering  En kurs som lär dig grunderna för hur man hanterar stress.  För dig som ofta känner dig uppvarvad, har svårt att få tiden att räcka till eller lider av både kroppsliga och psykologiska stressymtom.

Enklare liv Och så en introduktion till ett av mina absoluta favoritämnen: Simplicity och minimalism. Ett alltid högaktuellt ämne, men kanske ännu mer viktigt så här runt jul!

Categories
Alla inlägg

Hur jag skapar ett friare liv- med huller om buller metoden

Just nu jobbar jag för fullt bakom kulisserna med att ta min kunskap online. Jag håller på och skapar en coaching-webbkurs och till min hjälp har jag den grymma e-pedagogen ELLA från Course it matters. 

Största anledningen till att jag har bestämt mig för att skapa en webbkurs, är att jag vill kunna nå ut till och hjälpa många fler, än vad jag kan när jag konsultar och coachar ”i verkliga livet”. Du som går kursen kan jobba med den precis när du vill och var du vill. Dessutom kan kursen ge mig ett friare arbetsliv, så att jag kan frigöra mer tid till att vidareutbilda mig, vara med min familj, träna, måla och allt annat som jag drömmer om att göra.

Skärmavbild 2015-11-26 kl. 10.37.54 (1)

Work in progress. Här är en bild som Ella från courseitmatters tog på mig vid vårt senaste Skype-samtal. Jag visade resultatet av hennes ”huller om buller”- övning och hällde ut alla mina post it-lappar framför webbkameran. Lapparna är fullklottrade med innehållsidéer till min nya webbkurs, som förhoppningsvis blir klar i början av 2016.

Categories
Alla inlägg

Så planerar du för ett nytt, magiskt år

De senaste åren har jag börjat inför en ny tradition i början av december. Den har inget med glögg, lussekatter eller jul-pyssel att göra, men har ändå blivit en viktig ritual innan jul.

Det jag gör är att jag utvärderar året som gått och sedan planerar jag mitt kommande år utifrån den utvärderingen.

Jag går inte in i exakt detalj, utan gör en övergripande plan på vad jag vill och hoppas ska hända under nästa år. Den här processen tar ofta flera dagar och kan vara  ganska utmanande. Men den är ändå värd varje minut jag lägger ner, eftersom den ger mig ett så bra fokus inför det kommande året.

anteckningsböckerpåbord_5

Årsutvärdering och nyårsplanering i 5 enkla steg 

Om du känner att du vill testa att göra en egen årsutvärdering, kommer här ett förslag på hur du kan göra.

1. Bestäm vilka kategorier du vill ha med 

Börja med att välja vilka områden i ditt liv som du vill utvärdera. Vilka kategorier du väljer är helt upp till dig, men de jag utgår från är: Hälsa, Familj, Företag/karriär, Vänner, Resor, Boende, Skrivande/kreativitet, Coaching, Lärande, Ekonomi, Lycka, Personliga intressen, Personlig utveckling. 

Jag brukar utgå från de områden som betyder mest för mig, både privat och professionellt. Du kan välja att bara jobba med en kategori, men för mig ger det en mycket bättre helhetsbild om jag tar med alla delar som är viktiga i mitt liv.

2. Utvärdera året som gått

Nu när du har bestämt vilka kategorier du vill jobba med, ska du besvara följande frågor:

  1. Vad gick bra det här året (inom kategori x)?
  2. Vad gick inte bra det här året (inom kategori x)?

3. Utvärdera dina nyårslöften från förra året

Nu är det dags att plocka fram listan med dina löften från förra årets nyårsafton. Gå igenom alla löften du gav till dig själv förra året och reflektera en stund. Fråga dig själv:

  1. Vilka mål nådde jag?
  2. Vilka mål uppnådde jag inte? 
  3. Känns målen fortfarande viktiga för mig?

ideas_hands_9

4. Sätt mål för det nya året

Nu är det dags att tänka igenom varje kategori  och sätta nya mål för året som kommer. Utgå från de svar du fick i punkt 2 och 3, och fråga dig själv:

  1. Utifrån vad som gick bra och inte bra (inom x kategori) det här året – vad vill jag ska hända nästa år?
  2. Vilka ännu inte uppnådda mål (gamla nyårslöften)känns relevanta att plocka med in i nästa år?
  3. Finns det några helt nya mål som jag vill uppnå nästa år?

Skapa nu en lista med 3-5 nya mål under varje kategori.

5. Bryt ner dina mål och skriv in dem i din nya kalender

Nu har du en helt ny lista med drömmar, önskningar och mål inför nästa år. Men vänta lite! Du är inte riktigt klar ännu. För att listan inte ska reduceras till ett dåligt samvete den 15 januari, gäller det att bryta ner alla mål till genomförbara to do:s. Därför ska du nu…

  • Ge varje mål ett start och slutdatum.
  • Bestämma en “nästa action”-uppgift till varje mål.
  • Plocka fram kalendern och boka in tid för dina “action-uppgifter” varje vecka.

Lycka till med dina nyårsförberedelser!